en man cyklar på en cykelbana med gula höstlöv på träden och markenFörstora bilden

Örjan Sundberg cyklar genom Badhusparken på sin pendlingsväg mellan hemmet på Frösön och jobbet i centrala Östersund. Han är en av cirka sextiotal regionanställda som minskat sitt jobbpendlande med bil i den första omgången av Regiontramparna. Foto: Sara Rönnberg

Nya pendlingsrutiner har gett bättre flås

Örjan Sundberg är en av de regiontrampare som varit först ut med att lägga om sina pendlingsvanor för hälsan och klimatet. Nu cyklar han till jobbet fem dagar i veckan.

Sedan augusti i år har Örjan Sundberg, som jobbar som utredare på patientnämnden i Östersund, cyklat till och från jobbet fem dagar i veckan. Anledningen stavas Regiontramparna, kampanjen inom Region Jämtland Härjedalens satsning på hållbara pendlings- och tjänsteresor som ska få fler anställda att cykla eller promenera till jobbet i stället för att ta bilen.

Deltagarna – ett trettiotal cyklister och ett trettiotal fotgängare – åtar sig att gå eller cykla minst 60 procent av sina resor till och från jobbet under kampanjtiden. För Örjan Sundbergs del skulle det innebära att cykla de fem kilometerna mellan hemmet på Frösön och jobbet i centrala stan tre dagar i veckan – men han har passat på att gå ”all in” och cyklat 100 procent av resorna.

– Jag cyklade en del innan det här projektet men tog även bilen ibland, nu cyklar jag definitivt mer än förut. Hade jag inte varit med i det här hade jag nog tagit bilen några dagar i veckan fortfarande. Man är väl lat vissa dagar. Men nu har jag valt att cykla mer än de 60 procent som man ska göra, säger han.

Vilken skillnad tycker du att det har gjort för dig att cykla i stället för att bilen?

– Framförallt har jag märkt att mitt flås har blivit bättre, jag har fått bättre kondition. Och så har jag så klart sparat en del bensinpengar, så det är bra på flera sätt. Jag tycker också att jag blir piggare på jobbet när jag rör mig mer.

porträtt på en man i cykelhjälmFörstora bilden

Örjan Sundberg har märkt att konditionen förbättrats sedan han börjat cykla till jobbet i stället för att ta bilen. Foto: Sara Rönnberg

Vad har varit den största utmaningen?

– Att cykla även om det är dåligt väder, när det regnar och blåser. Men jag har ju bestämt mig så då gör jag det ändå. Och så fick vi ett fint regnställ när vi blev antagna som regiontrampare, det har jag på mig om det regnar.

Känner du att du gör en insats för miljön i det här?

– Ja, absolut. Jag har en bensinbil så det är absolut en sak, att jag drar mitt strå till stacken när det gäller miljön.

I början av november avslutas den första omgången av Regiontramparna som Örjan Sundberg deltagit i och den 2 december tar omgång nummer två vid. Anställda kan ansöka till andra omgången till och med 22 oktober. Fram till april kommer de nya tramparna att ställa bilen och promenera eller cykla till jobbet. Planen är sedan att det blir en tredje regiontramparomgång under våren 2020, innan projekttidens slut nästa höst.

Trots att Örjan Sundbergs tid i kampanjen börjar lida mot sitt slut så svarar han utan att tveka på frågan om han kommer att fortsätta cykla i vinter.

– Ja, det kommer jag! Jag ska byta till vinterdäck på cykeln den här veckan så jag kommer att fortsätta – och även försöka göra det fem dagar i veckan. Jag ska verkligen försöka hålla i det här.

ryggen på en person i reflexväst med texten "trampar för klimatet och hälsan"

Regiontramparna vintern 2019/2020

Ansökan är öppen för alla anställda i hela Region Jämtland Härjedalen.

Den som antas åtar sig att gå eller cykla minst 60 procent av sina resor till och från arbete under perioden, att föra veckovis loggbok, att redovisa sina resor månadsvis och att svara på utvärderingsenkäter. Åtagandet på 60 procent kan dock komma att sänkas för anställda som har längre än 10 km till arbetet.

Gående regiontrampare får broddar, regnställ (jacka och byxor), reflexväst och buff – samt lovar att använda broddar eller dubbskor när det är halt samt reflexväst under mörker eller dålig sikt.

Cyklande regiontrampare får hjälm, regnställ (jacka och byxor), cykelbelysning, dubbdäck, sadelskydd, reflexväst och buff. Som cyklist åtar man sig också att alltid använda cykelhjälm samt belysning och reflexväst under mörker eller dålig sikt, och att följa gällande trafikregler.

Projektet "Hållbara pendlings- och tjänsteresor"

  • Projektet syftar till att minska Region Jämtland Härjedalens utsläpp av växthusgaser.
  • Målet är att regionen vid projektets slut, sista oktober 2020, ska ha minskat utsläppen av växthusgaser från arbetspendling och tjänsteresor med 10 procent jämfört med år 2016.
  • Flera aktiviteter ska genomföras för att stimulera anställda till att cykla, gå eller resa med kollektivtrafik i stället för med bil till och från jobbet.
  • Stort fokus ligger också på att ersätta flygresor inom tjänsten med tågresor samt att uppmuntra till och förenkla resfria mötesformer.
  • Projektet är externt finansierat av Energimyndigheten.

Text & Foto: Sara Rönnberg

3 av 3 gillar detta

Text