en man och två kvinnor står vid ett ståbord i en mässmonterFörstora bilden

Anders Bylander och Christina Overud, personalstrateger, och Maria Stenquist, kommunikatör för regional utveckling, är på plats under de båda VM-arrangemangen för att träffa folk och berätta mer om möjligheterna som finns att bo, jobba och flytta sitt företag till Jämtland Härjedalen. Foto: Håkan Wike

Grovjobb ger guldkantat skyltfönster under VM

Region Jämtland Härjedalens medverkan under vinterns två VM-arrangemang är bara den synliga toppen av ett isberg av jobb under flera års tid.

porträtt på en manFörstora bilden

Anders Byström

Under VM-ytan finns flertalet långsiktiga projekt som omsluter många miljoner och tusentals timmars arbete. Allt för att synliggöra och lyfta infrastrukturen kring arrangemang som lockar både till flera satsningar lokalt och en ökad nyfikenhet från de som ännu inte bor här.

– Vi har ju långsiktiga uppdrag och mål för att lyfta företagsamhet och attraktionskraften i regionen, berättar Anders Byström, biträdande regiondirektör i Region Jämtland Härjedalen.

– Alla satsningar vi gör för att attrahera företag och människor är långsiktiga som vi ser en bredare effekt av i Jämtland och Härjedalen under längre tid. Det är ett intensivt arbete som vi håller på med i bakgrunden, varje dag.

Många tänker hälso- och sjukvård när Region Jämtland Härjedalen kommer på tal. Men uppdraget att jobba med ”hållbar regional tillväxt” på olika sätt och i olika projekt innebär att med EU-medel till hjälp hitta samarbeten och finansiering av exempelvis VM-arenorna i Östersund och Åre, som på så vis ger förutsättningar för evenemang och mer strålkastarljus på regionen både nationellt och internationellt. Projekt som tilltalar och lyfter fram näringsliv och företag, likväl som man vill underlätta och stärka regionens lyskraft för potentiell arbetskraft och fler invånare från andra regioner.

– Att vi har två VM med några veckors mellanrum i regionen är faktiskt väldigt unikt och något som det ligger mycket jobb bakom, säger Anders Byström.

– Visst kan det vid en snabb blick tyckas att det främst är Åre och Östersund som mest får ta del av evenemangen men det spiller tydligt över på företag i regionen som är leverantörer av både arbetskraft och varor, både före och under de här evenemangen.

en kvinna tittar i ett par virtual reality-glasögonFörstora bilden

En 360 film upplevd i virtual reality är ett av marknadsföringsverktygen som finns med ute på VM-arrangemangen. VR-upplevelsen ger utsikt över både skidspår, fjäll och ett virtuellt akutrum på hälsocentralen i Hammarstrand. Foto: Håkan Wike

VM-effekten räcker längre

Ett av projekten som Region Jämtland Härjedalen är medfinansiärer till är World Championship Region 2019 (WCR 2019) och under VM-veckorna och världscuptävlingar i bland annat Stockholm är det fokus på att presentera regionen på ett så attraktivt sätt som möjligt. Näringslivsfrågor blandas med vackra bilder och filmer från vinterlandskap, fjäll och vidder. En webbsida som underlättar för intresserade och ett magasin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som finns på plats är flera vägar in till mer konkret information.

Projektet ska verka för att effekterna blir långsiktiga och märkbara även efter tävlingsdagarna när bruset har lagt sig. Något man jobbar med under devisen VM-effekten.

Region Jämtland Härjedalen samarbetar på det här viset under WCR 2019-paraplyet med universitet, kommuner och företag, och dyker upp på många olika platser under projekttiden. Bland annat i Åre, Stockholm och Östersund i flera omgångar.

– Vi riktar projektet främst mot boende i Mälardalen eftersom det är en grupp som dels ofta besöker Jämtland Härjedalen men också för att det är många som potentiellt vill byta ut storstaden mot det som finns här, säger Ketty Engrund, projektledare i WCR 2019-organisationen.

en kvinna står utomhus iklädd mössa framför människor som står och tittar på en skidtävlingFörstora bilden

Ketty Engrund, projektledare i WCR 2019-organisationen.

Skyltfönster som når hundratusentals

Alla är förstås välkomna, inte bara Mälardalingar, men kompetens hos ingenjörer, verkstadsindustri, personer inom sjukvård och omsorg, lärare, it-sektorn är bristvara i Jämtland Härjedalen. En win-win situation för arbetstagare, företagare och region. Varje man och kvinna räknas. En nyinflyttad person med jobb beräknas generera mellan 380 000 och 680 000 kronor för samhället, nya företag ännu mer.

– Visst är fjällvärlden och fritiden ett lockbete men enkelheten att bo i en mindre stad eller ort och ha plats för både boende, vardag, kul jobb och fritid är en kombination som attraherar. Att vi behöver kompetens inom många områden och att det finns många kvalificerade jobb att söka är väl kanske något som förvånar många vi pratar med, säger Ketty Engrund.

Att krydda inflyttningssatsningar med guldglans kan visa sig vara en bra investering. Med publiksiffror på över 100 000 personer har Åre varit ett bra skyltfönster för regionen. Därefter dök man upp på alpina världscuptävlingarna i Hammarbybacken i Stockholm och i dagarna är det dags att synas under skidskytte-VM i Östersund.

Text & Foto: Håkan Wike

1 av 1 gillar detta