Kvalitetsledningssystemets omfattning

Ledningssystemet innehåller den information som behövs för att kunna styra och leda verksamheten till en god vård med hög kvalitet och patientsäkerhet och omfattar alla verksamheter och alla nivåer inom hälso- och sjukvård samt tandvård.

För att planera verksamheten finns dokument som exempelvis policy, Styrmodellen i region Jämtland Härjedalen, Regionplan, verksamhetsplaner på olika nivåer, nyckeltal, mål och mätetal, processer och rutiner och genomförda riskanalyser.

För att leda verksamheten ska det finnas en ändamålsenlig organisation med ansvar och roller. De beslut som fattas av ledningar ska finnas tillgängliga. Processer, rutiner och avtal beskriver hur vården ska utföras, både i egen verksamhet och i samverkan med andra aktörer.

Se mer information under Planera och leda

För att kontrollera och följa upp verksamheten ska egenkontroller, avvikelser, klagomål och synpunkter, internkontroll, ledningens genomgång genomföras.

Utvärdering görs genom analys av ovanstående.

Se mer information under kontrollera, följa upp och utvärdera

Systematiskt förbättringsarbete krävs för att säkerställa att ledningssystemet är ändamålsenligt för att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten. I ledningssystemet finns beskrivet hur det systematiska förbättringsarbetet ska genomföras genom riskanalyser, egenkontroller, utredning av avvikelser och klagomål och hur kvalitetsförbättringar ska göras kända och implementeras i verksamheten.

Det systematiska kvalitetsarbetet innefattar, enligt PDSA, att förbättringsarbete pågår kontinuerligt. Angreppssätten för kvalitetsarbetet, inklusive för förbättring, anges i kvalitetsledningssystemet och det analyseras och utvärderas särskilt vid ledningens genomgång. Kraven innebär att organisationen ständigt ska förbättra lämpligheten, tillräckligheten och verkan av sitt kvalitetsledningssystem. Föreskriften ställer krav på förbättring av processerna och rutinerna om uppföljning och utvärdering visar att dessa inte är ändamålsenliga och därmed inte uppfyller krav på kvalitet som anges i lagar och förordningar.

För att genomföra förbättringsarbeten finns behov av kunskap och kompetens i förbättringsarbete och kunskap om olika metoder och verktyg för effektivt förbättringsarbete.

PDSA (beskrivning från Vägledning i Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete)

Se mer information under Förbättra och utveckla