Lagar och författningar som grund för kvalitet

Tillämpningsområde för SOSFS 2011:9 Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete är verksamheter som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och tandvårdslagen (1985:125). Föreskriften ska även tillämpas i det systematiska patientsäkerhetsarbetet som vårdgivare ska bedriva enligt 3 kap. patientsäkerhetslagen (2010:659).

Det innebär att stor del av regionens verksamhet omfattas av författningen för systematiskt kvalitetsarbete. Författningen ska användas för att säkerställa god kvalitet i verksamheten.

Länkar till

Hänvisning till administration/lagar och författningar HS

Länkar till de lagar som vården är mest berörd av

Länkar till

Kvalitet

Enligt SOSFS 2011:9 är definitionen för kvalitet att en verksamhet uppfyller de krav och mål som gäller för verksamheten enligt lagar och andra föreskrifter om hälso- och sjukvård.

Enligt SIS-TR 49:2017 är de grundläggande kvalitetsaspekterna att beakta

  • jämlikhet (att likvärdiga vårdbehov ger likvärdig vård)
  • ändamålsenlighet (att göra nytta för att tillgodose medicinskt bedömda behov)
  • verkningsfullhet (att vårdaktiviteter verkligen har avsedd effekt)
  • kostnadseffektivitet (att resursåtgång står i proportion till effekt)
  • evidens- och kunskapsbaserad vård (att vården utförs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet)
  • patientfokuserad vård (att vården utgår från den enskilda människans unika behov med respekt och bibehållen integritet)
  • patientdelaktighet (att patienter involveras i högsta möjliga utsträckning i all vård inklusive informationshantering)
  • patientsäkerhet (att vård ges utan att negativa effekter som kan undvikas uppstår)
  • åtkomlighet (att kunna få tillgång till en viss resurs i utbudet)
  • tillgänglighet (att patienten får vård i rimlig tid i förhållande till behov och förväntningar)
  • kontinuitet (obruten vård utifrån patientens perspektiv)

Utöver krav i lagar och föreskrifter kan verksamheten ha egna definierade kvalitetskrav.

I regionen finns en policy för kvalitet som anger övergripande och vägledande grundprincip för regionens förhållningssätt att uppnå god kvalitet.

Övriga styrdokument är strategi och riktlinje (förslag att de tas fram av RF)

I Riktlinje för politiska styrdokument https://diariet.regionjh.se/diariet/files/271e4256-4021-40bc-95e3-86faf63ea983.pdf Länk till annan webbplats.

I Regionplan med budget https://diariet.regionjh.se/diariet/files/902823e3-7216-416d-8e12-ed8cc2e04b01.pdf Länk till annan webbplats. finns beskrivning av kvalitet och långsiktiga nyckeltal i God och Nära vård i hela Jämtland Härjedalen. Samma gäller för God och tillgänglig tandvård i hela Jämtland Härjedalen.

Alla vårdverksamheter ska utifrån de övergripande styrdokumenten besluta om vad som är kvalitet i egen verksamhet, vilka mått, mätetal och indikatorer etc som ska följas på vilket organisatorisk nivå. Samtliga ska finnas dokumenterade i Stratsys.

Eventuellt hänvisning till avtal, samverkan, uppföljning/uppdrag för HoS och tandvård