Avvikelser
I regionen finns ett beslut att verksamhetschef för område patientsäkerhet är både objektägare av det nya avvikelsesystemet som ska införas och processägare av avvikelseprocessen.
P g a det utdragna införandet av nytt avvikelsesystem finns ännu ingen förvaltningsplan för systemet framtagen. I processägarskapet ingår flera system som hanterar avvikelser/felanmälan vilket behöver förtydligas i en processbeskrivning vilket saknas..
Rutiner för avvikelsehantering finns beskrivet i Handbok för avvikelsesystem C8. Länk internt
Avvikelser och felanmälan sker i flera av regionens system. Det som oftast menas när man pratar om avvikelser är Centuri 8 avvikelsesystem som HS använder. Avvikelser, och felanmälningar som också är en form av avvikelse, rapporteras även i systemen Topdesk, Facilitate, externa avvikelser kommer in via Platina, röntgen har sectra, Medicinteknik har Reidar och Medusa, hjälpmedelscentralen kring hjälpmedel, Patientnämnden har eget system, eventuellt kan personalverktyget på 1177 räknas som ett avvikelsesystem (klagomål=patientens avvikelse)
Enligt lagstiftning ska avvikelser/klagomål som berör patient och sekretess diarieföras. Detta sker inte idag för de flesta avvikelser som rapporteras och är ett utvecklingsområde.