Egenkontroller

Enligt författningen är egenkontroll en systematisk uppföljning och utvärdering av den egna verksamheten samt kontroll av att den bedrivs enligt de processer och rutiner som ingår i ledningssystemet.

Egenkontroller ska göras med den frekvens och omfattning som krävs för att säkra kvaliteten i verksamheten. Egenkontroll innebär en intern granskning av att den egna verksamheten uppnår ställda krav och mål.

Egenkontroller kan innefatta

– jämförelser av verksamhetens resultat med uppgifter i nationella och regionala kvalitetsregister enligt 7 kap. patientdatalagen (2008:355),
– jämförelser av verksamhetens resultat dels med uppgifter i öppna jämförelser, dels med resultat för andra verksamheter,
– jämförelser av verksamhetens nuvarande resultat med tidigare resultat,
– målgruppsundersökningar,
– granskning av journaler, akter och annan dokumentation,
– undersökning av om det finns förhållningssätt och attityder hos personalen som kan leda till brister i verksamhetens kvalitet,
– analys av uppgifter från patientnämnder, och
– inhämtande av synpunkter från revisorer och intressenter

Utöver dessa föreslagna kontroller kan verksamheterna välja att kontrollera andra aktiviteter.

Genomförda egenkontroller ska dokumenteras. Det kan ske i ett digitalt system, exempelvis Stratsys, eller på papper och sparas på enheten.