Riskanalyser
Kap 5. I det systematiska förbättringsarbetet ingår att göra riskanalyser för att bedöma om det finns risk för att händelser skulle kunna inträffa som medför brister i verksamhetens kvalitet.
Riskanalyserna ska omfatta verksamhetens samtliga delar. Bedömning ska göras av sannolikhet och vilka eventuella konsekvenser som kan bli följden. Ska genomföras fortlöpande. Riskanalyser kan behöva göras innan förändring i en verksamhet eller inför förändringar i personalsammansättning och innan nya metoder eller arbetssätt införs.
Författning/Lagar styr medarbetares ansvar för att rapportera risker för vårdskador och ansvar för att göra riskanalyser
Finns beskrivet i fördelning av ansvar för patientsäkerhet https://centuri/RegNo/16346 Länk till annan webbplats.
Definition av riskhantering se länken till LÖF
https://centuri/RegNo/22515 Länk till annan webbplats. Regionens beskrivning av riskhantering, behov av revidering
Regionala säkerhetsrådet har i sin agenda bla en stående punkt om riskhanteringsprocessen
https://centuri/regno/55199 Länk till annan webbplats.
Uppdrag finns inom Krisberedskap att ta fram förslag på riskhaneringsprocess. Uppdrag finns hos utvecklingsstrateg som just nu är föräldraledig vilket innebär att arbetet står still.
Rutiner för riskanalys för arbetsmiljö och patientsäkerhet är utarbetad i Stratsys. För patientsäkerhet ska analyser genomföras enligt https://wp.lof.se/wp-content/uploads/Handbok-riskanalysv2.pdf Länk till annan webbplats.