Organisation

Ytterst ansvarig för kvalitet i vården är regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden. Regionens hälso- och sjukvård och tandvård är indelad i tre divisioner - Kirurgi, Medicin och Nära vård.

I hälso- och sjukvårdsdirektörens stab finns Område patientsäkerhet. Inom divisionerna finns ett antal verksamhetsområden som är indelade i ett flertal öppen- och slutenvårdsenheter, tandvårdskliniker eller hälsocentraler. Varje division leds av en divisionschef, respektive verksamhetsområde leds av verksamhetschef och enheter inom verksamhetsområden leds av en eller flera enhetschefer. Högsta tjänsteman är Hälso- och sjukvårdsdirektören.

Samverkan och samordning av ledning och styrning av sjukvård och tandvård sker i hälso- och sjukvårdsledningen, HSL och leds av hälso- och sjukvårdsdirektör. Representerade i HSL är divisionscheferna, regionöverläkare, chefläkare, VC område patientsäkerhet, regionstabschef, kommunikatör, HR-konsult, utvecklingsstrateg HoS, HoS-samordnare och handläggare från Sekretariatet

Bild på Hälso- och sjukvårdens organisationsindelning

Länkar till regionens övergripande ledningssystem med politisk organisation, styrelse och nämnder

Vårdval

Utöver regionens egen utförda vård har regionen avtal med privata vårdgivare. Enheten Beställare vård är organiserad i Hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen inom regionstaben och ansvarar för hälsoval, privata vårdgivare, vårdval för medicinsk fotvård, fritt tandläkarval för barn och unga vuxna samt regionens tandvårdsstöd

Beställare vård ska utgå från ett verksamhetsperspektiv och ge en ökad nytta för patienter, kunder och befolkning. Det innebär en hantering som möjliggör samverkan mellan olika aktörer, ger förutsättningar för effektiviseringar och nya arbetssätt samt bidrar till ökad kvalitet, delaktighet och tillgänglighet.

Inriktning och mål för beställare av vård finns i de styrande dokumenten; lagen om valfrihetssystem (LOV) länk, lagen om offentlig upphandling (LOU) länk, lagen om läkarvårdsersättning (LOL) länk, lagen om ersättning för fysioterapi (LOF) länk, tandvårdslagen länk, konkurrenspolicyn länk avslutad 2012?, strategi för alternativa driftformer och konkurrensutsättning avslutad?, regionplan länkar

Kvalitetssäkring gällande beställare vård säkerställs genom dokumenterade processer och metoder för analys, utveckling mm. Processerna för beställare vård ska bidra till ett optimalt verksamhetsstöd och en framgångsrik verksamhetsutveckling.

Beställarprocesser ingår under regionens stödprocesser.

Beställarprocesserna är:

  • upprättande av kravspecifikationer inför upphandling
  • förfrågningsunderlag enligt lagen om valfrihetssystem LOV
  • upphandlingsprocessen

vidare till avtal och samverkan och uppföljning/hälsoval LOV hälsoval

vidare till avtal, samverkan, uppföljning/LOL läkare

vidare till avtal, samverkan, uppföljning/LOF fysioterapi

vidare till avtal samverkan, uppföljning/LOU upphandlade tjänster och varor