Som en del i det värdegrundsarbete som pågår inom Region Jämtland Härjedalen kommer nu ”Månadens dilemma”. Rent konkret handlar det om att hela organisationen varje månad får en gemensam frågeställning att diskutera som kan kopplas till värdegrund.

Genom att diskutera dessa frågor sätter vi dem på agendan och medvetandegör hur viktigt den enskilda individens beteende är för hur hela organisationen uppfattas.

Så här går det till:

Alla är välkomna att kommentera och du får vara anonym.

Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som bedöms vara stötande eller kränkande, innehåller sekretesskyddade uppgifter, bryter mot personuppgiftslagen eller andra lagar.

Dilemma nr 3:

Hur reagerar vi på feedback och kritik från patienter och kunder? Stämmer uttrycket ”kunden har alltid rätt”?

  • Har vi forum där vi bjuder in patienter/kunder till att delge sina åsikter om verksamheten?
  • Gör vi våra kunder delaktiga och tar tillvara deras åsikter? I så fall hur?
  • Har vi ett klimat på arbetsplatsen där vi öppet kan prata om att vi gjort fel eller fått beröm för något bra?
  • Är det skillnad om feedback kommer från en kollega eller från kund/patient?
  • Är vi duktiga på att rapportera avvikelser?
  • Ser vi avvikelser som underlag för förbättringar?
Vad tycker du?

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300