en kvinna sitter på en soffa och tittar på en mobiltelefon

Britt-Marie Tuverud gillar att tekniken gör det möjligt att få fortsätta träffa ”sin egen” läkare som hon redan känner, men via mobilen. Foto: Sara Adelhult

Brunflo först ut med läkare via nätet

Till hösten kommer det att bli enklare att träffa sin läkare via mobilen eller datorn på ett säkert sätt. Ett test pågår just nu i Brunflo och hittills har reaktionerna bara varit positiva från patienterna.

– Det är en jättebra idé, säger Britt-Marie Tuverud i Brunflo som hör till testpatrullen.

Framförallt gillar hon att tekniken gör det möjligt att få träffa ”sin egen” läkare som hon redan känner, även om läkaren befinner sig någon annanstans i Sverige när det är dags för återbesök.

– Det är ju så många stafettläkare, säger Britt-Marie Tuverud som liksom många andra tycker det är jobbigt att behöva berätta om sina problem gång på gång.

Även Maria Larm som är enhetschef på Brunflo hälsocentral tycker att den stora vinsten är att patienterna kan få träffa samma läkare.

– Läkarna kan jobba på distans och vi kan köpa timmar i stället, det blir billigare extrapersonal.

En annan klar fördel är att många resor sparas in, det blir en vinst för personal, patient och miljö, menar Maria Larm.

Slippa resa

För Britt-Marie Tuveruds del handlar de digitala besöken om hur medicinerna fungerar och de senaste provsvaren. Men man kan också tänka sig att ett läkarbesök på nätet kan handla om kliande eksem, sömnsvårigheter eller lättare psykiska besvär. Uppföljning efter en operation kan också fungera digitalt, menar Maria Larm.

– Man kan slippa åka till Umeå eller Uppsala om läkaren tycker att det passar med ett möte via nätet, säger hon.

en man och en kvinna står bredvid varandra framför en reception och tittar in i kameran

Bo Karlsson, it-strateg i Region Jämtland Härjedalen, och Maria Larm, enhetschef på Brunflo hälsocentral. Foto: Sara Adelhult

Digitala doktorer

Läkarbesök i mobilen säljs redan av flera privata företag – man laddar ner en app, bokar ett möte och får rådgivning. Det är snabba svar, men det går inte att välja läkare och man kan inte följa upp det som sagts på hälsocentralen.

Som lagstiftningen ser ut i dagsläget kan vilken jämtlänning som helst köpa en läkartid på nätet, företagen som har de populäraste apparna har avtal med Region Jönköping och då räknas det digitala besöket som ett utomlänsbesök. Om exempelvis en boende i Aspås testar någon av apparna så får hälsocentralen i Krokom en faktura på omkring 1600 kronor.

När nu Region Jämtland Härjedalen samt sju andra regioner och en privat vårdkoncern har gått samman för att skapa en egen lösning kommer patienterna att kunna koppla upp sig via 1177 Vårdguiden, i det som kallas ”e-tjänster”.

– Man kommer att kunna logga in med bank-id, berättar it-strategen Bo Karlsson som tror att lösningen kan sjösättas till hösten.

För vårdpersonalens del blir det ett tillägg i det befintliga journalsystemet vilket enligt Bo Karlsson är ett plus.

– Vi behöver inte utbilda personalen i ett nytt system.

Äldreboenden

Den nya e-tjänsten blir inte bara en fördel för patienter som tycker det är smidigt att träffa distriktsläkaren hemma vid köksbordet eller de som vill rådgöra med sin ortoped på lunchrasten – det kommer också att blir enklare för distriktsköterskor i hemvården och på äldreboenden. Med hjälp av en surfplatta kan personalen ta kontakt med läkaren och visa upp bensår, utslag eller prata blodtrycksmedicin utan att patienten behöver åka en enda mil.

– Det här är en fantastisk möjlighet, säger Maria Larm.

Text & Foto: Sara Adelhult

FAKTA

Sammanlagt åtta regioner och landsting samarbetar med vårdkoncernen Capico för att skapa en nätbaserad tjänst som gör det möjligt för vårdpersonal och patienter att mötas utan att träffas fysiskt. Vårdpersonalen har tillgång till journalen i vårdsystemet Cosmic samtidigt som de kan se och prata med patienten.

Patienterna kommer att kunna sitta var som helst där de har tillgång till internet och logga in via 1177.se på sin dator, mobil eller surfplatta. Passar det bättre kan patienten också få hjälp på hälsocentralen om doktorn finns någon annanstans i Sverige.

Alla hälsocentraler i Region Jämtland Härjedalen kommer att få en stor skärm och annan utrustning som behövs för detta under året – och målet är att steg för steg komma igång med det nya arbetssättet hösten 2017.

Brunflo hälsocentral är först ut och testar en enklare variant. Exakt hur tjänsten ska organiseras i regionen diskuteras just nu. Det kan hända att någon hälsocentral kommer igång före andra och det är inte helt klart ännu vilken personal förutom läkare som ska vara möjlig att nå digitalt.

2 av 4 gillar detta

REGION JÄMTLAND HÄRJEDALEN

Postadress: Box 654, 831 27 Östersund
Fakturaadress: Box 910, 831 29 Östersund
E-post: region@regionjh.se
Telefon: 063-14 75 00 (växel)
O
rg. nr: 232100-0214