Helikopterpersonalen bemannar ambulansflyget
Efter utbildning kan nu narkosläkare från Region Jämtland Härjedalen bemanna nationella ambulansflygplan till Umeå med intensivvårdsteam. Något som kan göra stor skillnad för patienter de gånger den egna ambulanshelikoptern hindras av hårt väder.
Svenskt Ambulansflyg (KSA) utför flyguppdrag för Sveriges 21 regioner. De flyger bland annat patienter som opererats vid universitetssjukhus och ska hem till Östersunds sjukhus för fortsatt vård. Eller patienter som brutit något under semestern här och flygs till sin hemregion.
Vid planerade flygningar utan intensivvård bemannas flygplanet av två piloter och en specialistsjuksköterska. Vid komplicerade fall behöver patienten också ha ett intensivvårdsteam med sig.
– Det bästa alternativet när det är riktigt bråttom är att använda vår egen ambulanshelikopter. Vårt eget intensivvårdsteam kan hjälpa patienten till Umeå och landa på taket på universitetssjukhuset i bästa fall ett par timmar efter att transporten är beställd när vi använder vår egen helikopter, säger Joakim Johansson, narkosläkare vid Östersunds sjukhus och medicinskt ansvarig på ambulanshelikoptern i Region Jämtland Härjedalen.
Flygplan viktiga vid hårt väder – när helikoptern hindras
Om hårt väder förhindrar transporter med ambulanshelikopter behöver Region Jämtland Härjedalen beställa ambulansflyg. Vid komplicerade patientfall behöver flygplanet stärkas upp med ett intensivvårdsteam från Norrlands universitetssjukhus i Umeå.
– Intensivvårdstransportresurser är dyra och ändliga. Det händer ibland att intensivvårdsteamet i Umeå är upptaget, säger Joakim Johansson.
Nu kompletteras därför IVA-teamet från Umeå med personal från Region Jämtland Härjedalen, som kommer att vara en viktig resurs de fåtal gånger som Umeås IVA-team och ambulanshelikoptern är otillgängliga samtidigt.
– Om det ändå finns ett ledigt flygplan med piloter och specialistsjuksköterska att tillgå så kan vårt intensivvårdsteam – som egentligen är placerade på ambulanshelikoptern i Jämtland – hoppa in i ett flygplan på flygplatsen i Östersund och hjälpa patienten dit den behöver, säger Joakim.
Vidareutbildning för narkosläkare vid ambulanshelikoptern
På ambulanshelikoptern i Östersund jobbar sedan tidigare nio narkosläkare som alla är vana vid att flytta patienter med pågående intensivvård. Alla nio har nu utbildats för att kunna bemanna även flygplanet.
– Det är väldigt små skillnader att jobba i flygplanet jämfört med ambulanshelikoptern, vi har samma övervakningsutrustning, samma respirator och samma läkemedelspumpar med oss hela vägen fram till IVA i Umeå. Det som skiljer är hur man jobbar i kabinen och var syrgasen finns, hur elen är kopplad, kommunikationsutrustning och sådant relaterat till själva flygplanet. Vi har såklart också god hjälp av specialistsjuksköterskan i planets grundbemanning, säger Joakim.
Gör skillnad för patienten
Mellan januari och oktober 2024 har nästan 300 patienter flugits till och från Östersund med ambulansflyget. Många är patienter som bor i Jämtland Härjedalen och som snabbt behöver transporteras till universitetssjukhus. Med ett eget intensivvårdsteam tillgängligt har man säkrat ytterligare en viktig läkarresurs till akuta ambulansflygningar.
– Det känns jättebra. Det kommer vara sällan det händer att IVA-teamet i Umeå inte kan bemanna flygplanet samtidigt som helikoptern hindras, men för den enskilda patient som råkar ut för det så gör det hela skillnaden att vi kan rycka in i stället. Det kan i extremfall vara hela skillnaden faktiskt mellan liv och död. Men kanske oftare att man kan undvika bestående men, säger Joakim Johansson.
Text: Jenny Wikman Foto: Tobias Flodin