En sjuksköterska står vid sin mottagningsskylt

Ulla Eriksson - årets sjuksköterska

Ulla är årets sjuksköterska i Sverige

Själv trodde hon först att hon läst fel när mejlet med den glada och omtumlande nyheten plingade till i inkorgen.Ulla Eriksson, kontaktsjuksköterska inom cancervården och verksam på öron/näsa/halsmottagningen, kan numera titulera sig Årets sjuksköterska inom sitt område i Sverige.

- När jag läst mejlet med nomineringen från vår specialistförening, FÖNH föreningen för öron-näsa-halssjuksköterskor, fick jag nästan hicka av överraskning. Att sedan också faktiskt bli utnämnd kändes otroligt stort!

Kollega läste upp tacktalet

När det väl var dags att hämta själva utmärkelsen nere i Göteborg på de årliga öron-näsa-halsdagarna krockade det med en examination på kontaktsjuksköterskeutbildningen i Umeå. En kollega fick därför läsa upp Ullas tacktal och ta emot stipendiet på 7000 kronor i hennes ställe. Ulla Eriksson har länge brunnit för och jobbat litet extra med just kontaktsjuksköterskeskapet.

Korta ledtider en viktig sak

När öronavdelningen på Östersunds sjukhus lades ner för 13 år sedan och gick in under kirurgavdelningen kände Ulla Eriksson och en av hennes kollegor att de patienter som diagnostiserats med huvud/halscancer hamnade litet mellan stolarna när det gällde en rak kontaktväg i vården. Dom började därför att sondera terrängen i hopp om att klura fram en bra lösning på problemet. Sedan 2010 är det lagstadgat att patienter har rätt till en fast vårdkontakt, med andra ord en tydlig kontaktperson i vården med ett övergripande ansvar för patienten och närstående. Kontaktsjuksköterskan har ett skriftligt uppdrag för denna funktion som innefattar en rad saker, till exempel frågan om så korta ledtider som möjligt för patienterna. Det vill säga den tid det tar från det att hen fått en diagnos och tills dess att behandling satts in. Huvud/halscancrarna ingick för övrigt som så kallad pilotdiagnos när det standardiserade vårdförloppet skulle utarbetas.

Nära kontakt med sina patienter

Ulla Eriksson har en mycket nära kontakt med sina patienter, vilka oftast skickas till Uppsala för vidare utredning och behandling.

- Jag finns med när dom får sin diagnos här hos läkaren. Vi har även en särskild telefon som alltid är öppen dagtid, så jag går alltid att nå då.

Samtalen kan handla om stort som smått, allt från existentiella frågor till rent medicinska. Runt 30-35 patienter per år drabbas här i länet.

- Vi följer dom i flera års tid, från behandlingens början och tills de är färdigbehandlade. Många har då stora besvär med att kunna äta mat ofta i kombination med smärta.

Hon följer sina patienter i minst fem år, men ibland den dubbla tiden. Just nu arbetar hon ensam inom sitt område med detta, men hoppas få kollegor inom en snar framtid.

Grundtrygg och lugn

- Jag tror att mitt jobb uppskattas av patienterna. Men det här arbetet ger även mig så otroligt mycket tillbaka, Jag lär mig om människor, för alla patienter är unika och har olika behov.

Ulla Eriksson har arbetat många år i yrket. Efter 22 år på akuten och 17 år på öron/näsa/halsmottagningen känner hon sig grundtrygg i sitt yrke. En trygghet och ett lugn som säkerligen smittar av sig på de patienter hon möter.

- Jag fick verkligen en pepp av utmärkelsen, men har ju samtidigt nu ett ansvar att leva upp till mitt rykte, konstaterar hon med ett skratt.

- Det ska jag absolut pröva att göra även framöver!

Text & Foto: Lena Manneby

7 av 13 gillar detta

REGION JÄMTLAND HÄRJEDALEN

Postadress: Box 654, 831 27 Östersund
Fakturaadress: Box 910, 831 29 Östersund
E-post: region@regionjh.se
Telefon: 063-14 75 00 (växel)
O
rg. nr: 232100-0214