Ny svensk standard gör laddplatser tillgängliga för alla
En ny teknisk specifikation för tillgängliga laddplatser för elfordon har tagits fram av projektet Förnybart 2030 i samarbete med SIS. Standarden ska säkerställa att framtidens laddinfrastruktur fungerar för alla, oavsett funktionsvariation. Den blir nu ett tydligt verktyg för kommuner, operatörer och fastighetsägare vid planering, upphandling och byggnation av laddplatser.

Standarden nominerades också till SIS Standardiseringspris där de blev en av tre finalister. Johan Lagrelius, Biofuel Region till vänster och Rebecka Stenberg, Energikontoret Jämtland Härjedalen, båda från Förnybart 2030 tar emot nomineringen från juryns ordförande, Annika Andreasen, SIS.
– Vi såg att det fanns personer som var exkluderade från att delta i elektrifieringen, och det kändes självklart att driva frågan framåt för att alla ska kunna vara med i utvecklingen, säger Rebecka Stenberg, projektledare Förnybart 2030, Energikontoret Jämtland Härjedalen.
Ett unikt samarbete – från behov till lösning
Arbetet med specifikationen har genomförts inom projektet Förnybart 2030 tillsammans med Svenska Institutet för Standarder (SIS), funktionsrättsrörelsen och branschens aktörer. Genom gemensam kartläggning av hinder, behov och lösningar har parterna tagit fram krav och rekommendationer som gör laddinfrastrukturen mer användbar för fler.
Bland deltagande aktörer finns:
- Förnybart 2030
- DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet
- Personskadeförbundet RTP
- Föreningen för delaktighet och jämlikhet
- Föreningen För De Neurosedynskadade
- BraunAbility
- Drivkraft Sverige
- Trafikverket
- SEK Svensk Elstandard
– Jag är stolt över hur vi tillsammans lyckats skapa en lösning på så kort tid som hela branschen kan använda. Specifikationen gör att fler människor kan delta i omställningen och att tillgänglighet blir en självklar del av utvecklingen, säger Alexandra Antoni, Svenska Institutet för Standarder.
Ett steg mot en mer jämlik elektrifiering
Förnybart 2030 har under flera år arbetat för att öka tillgängligheten inom elbilsladdning. Genom att samla aktörer från både bransch och civilsamhälle har samarbetet möjliggjort en specifikation som nu kan användas i allt från statliga stöd till lokala upphandlingar. Arbetet med att ta fram specifikationen intensifierades under 2024 och nu finns den publicerad och redo att användas.
– Vi har arbetat utifrån många olika infallsvinklar och nu finns äntligen en specifikation som gör det enklare för fler att ställa om, säger Rebecka Stenberg.
Kontakt
Rebecka Stenberg, projektledare Förnybart 2030, Energikontoret Jämtland Härjedalen
063-14 76 57
rebecka.stenberg@regionjh.se
Det här innebär den nya specifikationen
Den nya tekniska specifikationen SIS/TS 520000:2025 Tillgängliga laddningsplatser för elfordon – Krav och rekommendationerinnehåller tydliga krav och rekommendationer för hur laddplatser ska utformas för att vara tillgängliga. Den omfattar bland annat:
- tillräckligt utrymme för rullstol och andra hjälpmedel
- ergonomisk utformning av laddutrustning
- placering av skärmar och knappar så att de är åtkomliga
- tydlig skyltning och kontrastmarkering.
Den tekniska specifikationen finns tillgänglig via SIS. Standard - Tillgängliga
laddningsplatser för elfordon – Krav och rekommendationer SIS/TS 520000:2025 -
Svenska institutet för standarder, SIS
Om projektet Förnybart 2030
Projektet Förnybart 2030 arbetar för att öka takten på klimatomställningen av den tunga trafiken i Jämtlands och Västernorrlands län. Projektet leds av Energikontoret Region Jämtland Härjedalen tillsammans med BioFuel Region och Energikontoret Västernorrland. Projektet finansieras av EU:s regionalfond, Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland och BioFuel Region.

Sidinformation
- Publicerad:
- 10 dec, 2025
- Senast uppdaterad:
- 10 dec, 2025