Partnerskapet Atlantbanan
Ett samarbete startat redan i början av 1990-talet, mellan de län och kommuner som ligger utmed järnvägsstråket Atlantbanan. Vi agerar gemensamt för att få till nödvändiga satsningar från svenska regeringen, norska stortinget och Trafikverket.

Det här är Atlantbanan
Till Atlantbanan räknas hela järnvägsinfrastrukturen från Trondheim till Stockholm. Den går via Östersund, Ånge, Ljusdal, Bollnäs och Gävle. Sträckan består av flera järnvägar:
- Trønderbanan
- Meråkerbanan
- Mittbanan
- Norra stambanan
- Ostkustbanan
Järnvägsstråket länkar samman två hav: Atlanten och Östersjön. Den länkar också samman hamnar och flygplatser, samt städer som Trondheim, Östersund, Sundsvall, Gävle, Uppsala och Stockholm. Totalt förbinder man cirka tre miljoner människor.
Därför är Atlantbanan viktig
Det finns bara fyra gränsöverskridande järnvägslinjer mellan Norge och Sverige. Atlantbanan är en av dem. En satsning på Atlantbanan är därför inte bara av regionalt intresse. Det är i högsta grad också av nationellt intresse.
Nu när Meråkerbanan elektrifieras – och en ny bro byggts över Stora Helvetet vid norska gränsen – skapas möjligheter till en helt ny trafikering mellan länderna. Vi kan nu:
- Nå stora städer, från alla platser längs stråket
- Öppna upp nya arbetsmarknader
- Ge bättre underlag till en gynnsam trafikekonomi
Hela den västöstliga axeln från Trondheim till Sundsvall via Östersund har står betydelse för vår gemensamma utveckling. Inte minst ihop med Atlantbanans koppling via Ljusdal och Bollnäs vidare mot Gävle, Uppsala, Arlanda och Stockholm. Detta gäller både för gods- och persontrafik.
Prioriteringar
Vi behöver utveckla både interregional trafik efter hela stråket – och regional trafik efter delar av stråket. Målet är att förbättra förutsättningarna för:
- Turistnäring
- Arbets- och studiependling
- Kompetensförsörjning
- Näringslivets transporter
För oss som partnerskap är det viktigt att utveckla trafikering, infrastruktur, stationsfunktioner och hållbart resande.
För näringslivets transporter är frågan om kapacitet och framkomlighet central för godstransporter på banorna. Likaså tillgång och anslutningar till terminaler och hamnar.
Norra Stambanan, Mittbanan, Meråkerbanan och Trønderbanan måste ges den standard och kapacitet som behövs för att fungera som viktiga delar i såväl nationella som internationella godsstråk.
Syfte och mål
Syftet med Partnerskap Atlantbanan är att utveckla både infrastrukturen och trafiken på Atlantbanan. Partnerskapets övergripande uppgift är att, ihop med anslutande samarbeten, verka för utveckling av Norra Stambanan, Mittbanan, Meråkerbanan och Trønderbanan – och trafiken på dessa banor.
Målbild:
- Direkta persontågsförbindelser Trondheim – Stockholm
- Ökad kapacitet och kortare restid längs stråket
- Mer godstransport via järnväg
- Åtkomst till hamnar i båda länderna, i Trondheims-, Gävle- och Sundsvallsregionerna
- Ökad handel mellan Norge och Sverige
Deltagande organisationer
Dessa organisationer deltar i partnerskapet:
- Bollnäs kommun
- Bräcke kommun
- Krokoms kommun
- Ljusdals kommun
- Malvik kommune
- Meråker kommune
- Ockelbo kommun
- Ovanåkers kommun
- Region Gävleborg
- Region Jämtland Härjedalen
- Region Västernorrland
- Stjørdal kommune
- Trondheims kommune
- Trøndelag fylkeskommune
- Ånge kommun
- Åre kommun
- Östersunds kommun
I partnerskapets arbete deltar även:
- Trafikverket
- Jernbanedirektoratet
- Trondheimsregionen
Organisationerna har en adjungerande roll och fungerar som åhörare och informerande parter.
Förväntat resultat
- Gemensamt agerande gentemot svenska regeringen och norska stortinget. Men också mot svenska Trafikverket, norska Jernbanedirektoratet och Trafikoperatörerna när det gäller Atlantbanan.
- Ökade möjligheter till förbättring av både banan och trafiken på densamma till följd av ett gemensamt agerande.
Kontakt
Har du frågor? Kontakta aktuell ordförande för partnerskapet:
Björn-Arve Raanes
Tröndelags fylke
bjoraa@trondelagsfylke.no