Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Ökad tillgänglighet till läkartider för "kommunens patienter"

Malin Robertsson Bly, enhetschef på Hammarstrands hälsocentral

Porträttbild av Malin Robertsson Bly

Sammanfattning av studie

Hälso-och sjukvården står inför befolkningsdemografiska utmaningar och behöver ställa om till effektivare arbetssätt som är mer personcentrerade som gynnar de personer som behöver vården mest. Regeringen har givit samtliga regioner och kommuner uppdraget via nära vård. Masteruppsatsen som presentationen utgår från vilar på teoretiska grunder inom förbättringskunskap och förbättringsvetenskap.

Uppsatsen är uppdelad i två delar. Den första delen behandlar ett förbättringsarbete som har genomförts vid en hälsocentral belägen i den jämtländska glesbygden. Interventionen innebär att en läkartid avsatts dagligen för personer som
antingen erhåller kommunal hemsjukvård eller bor på ett särskilt boende. Det är kommunens sjuksköterskor som ansvarar för att bedöma vilka patienter som ska bokas in. Denna åtgärd har lett till en minskning av dubbelbokningar hos läkare samt en förbättrad arbetsmiljö för såväl kommunens som hälsocentralens sjuksköterskor. Dessutom har den bidragit till en ökad känsla av trygghet och ett mer effektivt processflöde.

Uppsatsens andra del utgörs av en studie som syftar till att undersöka hur sjuksköterskorna upplever den genomförda förbättringen, samt hur denna har påverkat deras förmåga att göra adekvata prioriteringar. Studien bygger på tre fokusgruppsintervjuer som har analyserats med hjälp av reflektiv tematisk analys. Resultaten är delvis motstridiga, men den övergripande slutsatsen är att förbättringsarbetet i viss utsträckning har påverkat sjuksköterskornas prioriteringsförmåga, även om detta inte nödvändigtvis upplevs explicit av deltagarna själva.

Sidinformation

Publicerad:
9 sep, 2025
Senast uppdaterad:
9 sep, 2025