Elektronisk faktura

Leveransfakturaportal

Om ni inte har någon egen lösning så erbjuder vi, genom Inexchange, en helt kostnadsfri tjänst där du kan registrera dina fakturor manuellt. Du kan självfallet använda någon annan operatör på marknaden för liknande tjänst.

Gå till Inexchange fakturaportal för att registrera din faktura

OBS! Pdf-fakturor eller inscannade pappersfakturor räknas inte som e-faktura.

Standard

Från och med 1 april 2019 är PEPPOL standarden för elektronisk fakturering inom offentlig förvaltning. Om parterna har avtalat om en annan e-fakturastandard än den europeiska, kan leverantören fortsätta skicka fakturor enligt avtalad standard. Närmare upplysning om PEPPOL standarden finns på:

Myndigheten för digital förvaltning DIGG

SFTI

Informationsblad för Systemleverantörer och operatörer

Om ni redan idag skickar elektronisk faktura till oss, kan ni fortsätta med detta format även efter den 1 april men vill ni byta så går detta bra. Observera att en faktura via mejl eller pdf inte är en e-faktura i detta sammanhang

Flera affärssystem har idag möjlighet att skicka elektroniska fakturor. Annars finns det ett antal lösningar på marknaden som hanterar detta på ett enkelt och smidigt sätt. Vi har även stöd för de flesta standarder som finns på marknaden.

Olika lösningar

Fakturaskrivare
Denna lösning gör det möjligt att skicka fakturor elektroniskt direkt från faktureringssystemet via en fakturaskrivare. Detta görs genom att installera en drivrutin som gör att en elektronisk fakturaskrivare blir valbar vid utskriften av fakturor. Om man därefter i faktureringssystemet väljer att skriva ut fakturan på den elektroniska fakturaskrivaren så skickas fakturan elektroniskt till regionen.

Webbsida
E-fakturering via webbsida går ut på att fakturan registreras på en hemsida och därefter skickas elektroniskt till regionen. Denna lösning tillhandahålls av vår samarbetspartner Inexchange.

Bilagor
Om ni väljer att skicka Svefaktura till oss och er operatör stödjer funktionen bifoga dokument så tar vi endast emot följande format: PDF, TXT, JPG, JEPG, TIF, GIF samt PNG.

Storlek på bilagor
Den bifogade bilagan får maximalt vara 5MB. Detta gäller även som total storlek då fler än en bilaga används till en Svefaktura.

Vad ska fakturan innehålla?

Beställarreferens- och eller ordernummer
För att fakturan ska hitta fram till rätt mottagare behöver våra köpare identifieras. Beställare ska alltid uppge sin beställarreferens och eller ordernummer vid inköpet. Referensen inleds idag alltid med 4 siffror följt av 4 bokstäver och eventuellt ytterligare 1-3 siffror. Skriv alltid bokstäverna med VERSALER. Ex. 4004LUMA, 5502BEDA22

Vi har i dag validering av beställarreferensen hos operatörerna Inexchange, Swedbank samt Pagero, och detta innebär att om referensen är felaktig eller felaktigt skriven får ni ett meddelande att fakturan ej skickats i väg och vad det beror på. Valideringen leder till snabbare hantering av era fakturor.

REGION JÄMTLAND HÄRJEDALEN

Postadress: Box 654, 831 27 Östersund
Fakturaadress: Box 910, 831 29 Östersund
E-post: region@regionjh.se
Telefon: 063-14 75 00 (växel)
O
rg. nr: 232100-0214